Subscribe Us

header ads

Elkezdődőtt


 — Az ötödik osztályban bevezetjük a történelemmel összevont állampolgári ismeretek tanítását. Új lesz az ötödikes irodalom-nyelvtan, a hatodikos rajz, testnevelés és osztályfőnöki órák tananyaga és a nyolcadikos fizika, kémia is.

Lányok és fiúk egykupacban. Fütyülnek az interjúkészítés szabályaira. Még a kérdés végét sem várják meg, egymás szavába és oldalába vágnak, rögtönöznek és régi gondjaikat emlegetik.
— Nem szeretem a magolást — jelenti ki Bende Imre nyolcadikos. — Miért kell nekünk a Szép Ilonkából kívülről fújnunk néhány hosszú versszakot?
— Töriből is inkább az új dolgokkal kellene többet foglalkoznunk — mondja Gráf Tímea hatodikos.
— Ha nem ismered az emberiség egész történetét,
műveletlen leszel! — kardoskodik Tordai Gábor hatodikos. — Ilyen alapon moziba vagy színházba sem érdemes menni, ha vala¬mi régi dolgot mutatnak be?! Hidd el, a vidéki srácok örülnének, ha annyi mozi meg színház lenne náluk, mint Pesten ...


— Mit tanácsol azoknak a vidéki gyerekeknek, akik egyszer-egyszer eljutnak ugyan színházba, de például irodalmi érdeklődésük ennél nagyobb?
— A gyerekek érdeklődését nemcsak a szervezett múzeum- és színházlátogatás elégítheti ki, hanem az öntevékeny munka, a könyvek, folyóiratok olvasása is. Ebből a szempontból a vidékiek sincsenek nagy hátrányban, hiszen kisebb- nagyobb távolságban bizonyára van elérhető könyvtár. Ezenkívül már majdnem minden házban van rádió és televízió is, amelyek szintén rengeteg ismeretterjesztő műsort közölnek. Egyébként a vámosi gyerekek — furcsa módon — nem eléggé használják ki azokat a lehetőségeket, amelyekért a falusiak irigylik őket. Ha egy gyerek az érdeklődésen túl tehetséges is, bizonyíthat a különféle szakkörökben, tudományos-technikai szemlén, kulturális és sportversenyen. Ezen kívül fizikai dolgozók 7—8-os gyerekei részére továbbtanulásra előkészítő tanfolyamokat, táborokat is szerveznek. No, és a tehetségek felkarolását szolgálják a testnevelés, az ének-zenei és idegen nyelvű tagozatos osztályok is.


— Elképzelhető, hogy valaha minden gyerek tagozatos osztályban tanul?
— Ahol erre minden feltétel megvan, ott még a kisebb településen is létre lehet hozni tagozatos osztályokat. De ott, ahol például nincs tornaterem, aligha lehet indítani testnevelés tagozatos osztályt. 1984-től tervezzük a 7—8. osztályokban a fakultatív órák bevezetését is, vagyis különféle tantárgyak közül minden tanulónak választania kell érdeklődés és tehetsége szerint.

Nemrég még az általános iskola padjaiban ültek. Ma már gimnazisták, szakközépesek. Pontosan emlékeznek mindenre, ami szép volt, és arra is, ami bosszúságot okozott — és talán okoz ma is.
Pálfi Tamás Orosháza:
— Vannak apró „technikai” problémák, amelyek pont most, év elején köszönnek vissza. Én például kíváncsi lennék, hogy a műanyag borítókat milyen méretű könyvekre és füzetekre készítik:, mert hogy a méret nem stimmel, az biztos...
— Kár, hogy nem lehet kapni kékpapírt — jegyzi meg Szabó Kati Kaposvárról. — Igaz, van helyette szép színes papír, de az drága, és egy-egy lapja legfeljebb két-három füzetre elég!
Az utolsó „rohamok” egyike az Úttörő és Ifjúsági Áruházban. Tömött polcok, rekeszek, fogasok. Izzadt, de fáradhatatlan eladók, keresgélő, degeszre tömött szatyorral rohangászó vásárlók.
— Van elegendő tanszer, egyedül ceruzából van némi hiány — mondja Sass Józsefné, az áruház igazgató helyettese. — A napokban várunk nagyobb szállítmányt.
— Iskolaköpenyek?
— Körül lehet nézni. Szín és anyag szerint is bőséges a választék. A sokat kifogásolt „hátul gombolás’’ köpenyeket még tavaly visszaküldtük...
... Szerencsére. Mert a „hátul gombolóst” nemcsak nemcsak nehezen lehetett felvenni, hanem olyan „cikis” is volt. Ómódi. Mert mi tagadás, a gyerekek szeretnek divatosan öltözködni. Sokan úgy gondolják, a menő szerelés csupa gyűrűből, nyakláncból, csingilingiből áll (amit egyébként tilt is a legtöbb házirend). Pedig divatos lehet a jól szabott iskolaköpeny — lásd felvételünkön —, az olcsó, farmer-szabású ruha, a kényelmes diszkó¬cipő vagy a különlegesre tervezett táska is. Ezeket aligha tiltaná az a bizonyos szigorú házirend, amely szinte állandó beszédtéma a gyerekek között.
Kiss Kati, hetedikes:
— Az iskolában nem szabad rágózni. Hogy óra alatt nem lehet, azt értem. De a szünetben?! Kinek ártunk vele?
Tordai Gábor:
— Milyen jó dolog pénzt keresni, de ha nyáron dolgozni akarunk, engedélyt kell kérni az iskolától.
Horváth Tünde, hatodikos:
— Még szép! Aki rosszul tanul, vagy pláne megbukott, az nyáron inkább a fejét tömje, mint a zsebét ...

Dési—Sólyom Fotó: Gaál—Wagner


Megjegyzés küldése

0 Megjegyzések